13. maj 2016

Klude i muntre farver


Karkludebølgen er over os :-) Kvinder i alle aldre synes at have kastet sig over at strikke eller hækle karklude - og på trods af at jeg oprindelig ikke havde lyst til at producere klude selv, har jeg alligevel strikket en bunke. (Min mor fortalte for nylig, at hun også var begyndt at strikke klude. Hun havde nemlig "hørt, at der var noget micro-et-eller-andet i engngsklude, og det var ikke godt for ... øh altså noget med miljøet". Men hatten af for det gode initiativ alligevel.)

Kludestrik er hurtigt og nemt som "pausestrik", og kludene bliver så pæne. (Om de også er pæne efter at have blive brugt i længere tid, m vise sig). Mine klude er strikket i genbrugsbomuld fra Garnudsalg på pind 3 i enkelt eller dobbelt rib. Garnet er lavet af jeans, som er spundet op på ny og indfarvet igen. Det er lidt uelastisk i forhold til almindeligt bomuldsgarn - man skal være mere omhyggelig med at få det strikket fast nok  - men det vænner man sig til.

4 kommentarer:

  1. Fantastisk med genbrugsgarn - wow! :-) Og så sidder jeg altså lidt og smiler af din mors kommentar; omend det er et godt initiativ. Lyder lidt som om det kunne have været noget, min mor havde sagt - min mor har tilgengæld forstået HELE budskabet omkring netop disse klude OG forsynet mig med en KÆMPE stak i alle mulige flotte farver :-) Vidunderligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist min mor i en nøddeskal, men der er også meget at sætte sig ind i. Jeg har været lidt ironisk over for "karkludebølgen" - det er jo i den bedste mening, at folk strikker og hækler selv, men jeg har netop læst at der er microplastik i stort set alt, bildæk fx.

      Slet
  2. Jeg er helt med på, hvad du mener - og det er lidt typisk med den der "uuuh, ALLE hopper med på vognen fordi et eller andet miljø-halløj, der liiige er i fokus" --- og så er der tonsvis af andre ting i vores hverdag, der er lige så belastende for miljøet med samme farlige stoffer!
    Anyway: der bliver forhåbentlig lidt mindre microplastik i miljøet med ALLE de strikkede karklude - og forhåbentlig mindre spild, hvis de altså holder længere end de der pastelfarvede microklude!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lily - jeg fik slet ikke set din kommentar før nu. Det gode ved karkludebølgen er nok at der er blevet sat mere fokus på microplastik, som virkelig er noget skidt.

      Slet